Методичні рекомендації щодо ущільнення
вивчення навчального матеріалу з української
мови та літератури в 11-х класах
у 2011/2012 навчальному році
Згідно з розпорядженням
Кабінету Міністрів України від 13 липня 2011 р. № 686-р «Про деякі питання
завершення 2011/2012 навчального року у зв’язку з проведенням в Україні
фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу», відповідно до листа
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 21.07.2011 р. №
1/9-556 «Щодо організації навчально-виховного процесу у 2011/2012 навчальному
році» навчальні заняття в 11-х класах завершуються 3 травня 2012 року.
Рекомендуємо внести зміни в
календарно-тематичний план з навчального предмета, а також врахувати під час
складання розкладу навчальних занять. Пропонуємо можливі способи ущільнення
вивчення навчального матеріалу з української мови та літератури.
1. Оптимізація навчання можлива шляхом об’єднання
вивчення окремих тем. Наприклад, на уроці української літератури можна
прочитати учням твір «Три зозулі з
поклоном» Гр. Тютюнника як текстовий матеріал для аудіювання. Після чого треба
провести тестування і зарахувати результати аудіювання як за роботу на уроці
літератури, так і за вид мовленнєвої діяльності на уроці української мови.
2. Реалізація міжпредметних зв’язків через бінарні
уроки:
- читання мовчки – новела «Залізний острів» О.
Гончара;
- контрольний твір – твір з української літератури
(роздум);
- усний переказ – перегляд фільму (художнього чи
документального) або прослуховування лекції вчителя про життєвий шлях
письменника.
3. Об’єднання
різних форм контролю одним видом мовленнєвої діяльності:
- контрольний диктант – контрольна робота з теми у
формі диктанту.
4. Вибірковий аналіз художніх творів:
- композиційний аналіз новели «Три зозулі з поклоном»
Гр. Тютюнника;
- пообразний аналіз новели «За мить щастя»;
- повний ідейно-художній аналіз роману у віршах
«Маруся Чурай» Л. Костенко;
- обмін враженнями від почутої (прочитаної) поезії та
ін.
5. Визначення
пріоритетних тем з огляду на проблематику, естетичність чи належність до
програми ЗНО:
- короткий аналіз творів поетів-шістдесятників:
«Сеньйорито акаціє, добрий вечір…» М. Вінграновського і «Балада про соняшник»
І. Драча на одному уроці;
- оглядове вивчення творчості О. Турянського й В.
Шевчука.
6. Самостійне
опрацювання окремих (нескладних) тем з обов’язковим контролем набутих знань:
- робота з матеріалами Інтернет-ресурсів («Два
кольори» Д. Павличка);
- підготовка коротких повідомлень за матеріалами мережі Інтернет.
7. Складання діалогів за визначеною ситуацією як вид
мовленнєвої діяльності на уроках літератури і в позаурочний час.
Заступник Міністра Б.М. Жебровський
|