«Що таке науковий світогляд?
Це, перш за все,
ставлення до оточуючого світу,
що не суперечить основним
принципам наукового пошуку,
який опирається на багаторазово
перевірені і підтверджені істини»
В. І. Вернадский
Одним із основних завдань сучасної загальноосвітньої школи є формування в дітей цілісного наукового світогляду, загальнонаукової, загальнокультурної, технологічної, комунікативної і соціальної компетентностей на основі засвоєння системи знань про природу, людину, суспільство, культуру, виробництво. Зрозуміло, що дана проблема - важлива і актуальна в умовах сьогодення.
Саме проблема : «Міжпредметні зв’язки природничих дисциплін як засіб формування наукового світогляду школярів» розглядалась на семінарі-практикумі вчителів біології та хімії, який відбувся 10 квітня 2014 року на базі районного методичного центру.
За мету ставилося обговорити та виробити рекомендації щодо сучасних підходів у формуванні наукового світогляду учнів при вивченні біології, хімії та природознавства у загальноосвітніх закладах району. Вчителі природничого циклу в своїй педагогічній діяльності зможуть допомогти учням розкрити наукову картину органічного світу, історичність життя, суперечливий шлях пізнання живої природи, будуючи свою роботу на засадах наукових знань. При вивченні природничих дисциплін потрібно систематизувати різноманітні знання та уявлення про світ (біологічні, фізичні, хімічні, географічні, геологічні, астрономічні, математичні та інші), використовуючи міжпредметні зв’язки біології та хімії з іншими науками.
Яскравим прикладом такої систематизації та узагальнення знань і уявлень стала презентація досвіду роботи вчителя біології та природознавства Піщівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Горлатої Лідії Степанівни на тему «Міжпредметні зв’язки на уроках природничого циклу».
Вчитель-методист з хімії Токарівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Алексійчук Віра Назарівна підготувала для учасників семінару матеріали з теми: «Розуміння та використання міжпредметних зв’язків при вивченні хімії».
Напрацювання вчителя Колодянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Гордійчук Ірини Степанівни стали практичним підтвердженням змісту виступів Горлатої Л.С. та Алексійчук В.Н., яка у своєму виступі ознайомила присутніх з прийомами використання інтегративних зв’язків на уроках біології та природознавства.
У виступі Дем’янчук Наталії Костянтинівни, методиста РМЦ, було виокремлено та структуровано етапи формування наукового світогляду в учнів при вивченні предметів природничого циклу в школі. Реалізація міжпредметних зв’язків в практиці навчання, зазначила методист, передбачає співробітництво вчителя біології з учителями хімії, природознавства, математики, фізики, екології, української мови, географії, інформатики, музики, образотворчого мистецтва, основ здоров’я, фізкультури, історії ,англійської мови та ін.; взаємовідвідування та проведення інтегрованих відкритих уроків, спільне планування позакласної роботи з навчальних предметів; роботу, пов’язану з екологічним вихованням тощо.
У практичній частині семінару було передбачено роботу 19 учасників у групах «Біологи», «Хіміки» та «Природознавці» з моделювання уроків на задані теми: «Слухова сенсорна система» (Біологія, 9 клас), «Глюкоза» (Хімія, 9 клас) та «Екосистеми» (Природознавство, 5 клас). Педагогам було запропоновано використати можливості інтернет-ресурсів та підготовлених заздалегідь матеріалів і підручників. Керівники груп: вчителі Піщівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Горлата Л.С., Колосович В.М. та вчитель Новороманівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Пасічник В.П. презентували моделі уроків з використанням міжпредметних зв’язків.
Учасниками семінару було вироблено рекомендації, що зводяться до таких основних висновків: формування в учнів наукового світогляду – це тривалий процес, в якому беруть участь усі шкільні дисципліни природничого напряму;
найважливішим завданням цієї роботи є об’єднання окремих природничих картин світу в єдину систему узагальнених цілісних знань про природу, що реалізується через традиційні навчальні предмети й курси з біології, хімії, фізики, географії, астрономії, екології та ін. за допомогою їхньої інтеграції та міжпредметних зв’язків.
Також педагоги району отримали методичні рекомендації щодо проведення Державної підсумкової атестації з біології та хімії у 9 і 11 класах та Зовнішнього незалежного оцінювання.
|