Без творчого пошуку
немає справжнього мистецтва.
Д.Шостакович
У сучасних умовах входження України в європейський освітній простір підвищуються вимоги до рівня навчання й виховання школярів. Сьогодні школа має сприяти самоосвіті й саморозвитку кожного школяра, виховати самостійну, активну й конкурентоспроможну в дорослому житті людину. В цьому процесі не залишаються поза увагою й питання духовно-мистецького виховання підростаючого покоління. Для цього створюються нові програми та підручники, розробляються нові методики та технології художньо-естетичного навчання й виховання.
20 вересня 2016 року на базі методичного центру відбулася творча зустріч учителів предметів художньо-естетичного циклу загальноосвітніх навчальних закладів району з кандидатом педагогічних наук, доцентом кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ Національної академії педагогічних наук України, автором багатьох підручників для учнів 1-8 класів і методичних посібників з мистецьких дисциплін Л.Г.Кондратовою і кандидатом педагогічних наук, методистом Житомирського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти В.М. Бовсунівським.
В роботі творчої зустрічі взяли участь 25 педагогів (15 - ЗОШ І-ІІІ ступенів і 10 - ЗОШ І-ІІ ступенів), яким небайдужа проблема естетичного розвитку сучасної особистості; яким цікава структура та методика проведення уроків інтегрованого курсу «Мистецтво» у цьому навчальному році саме у 8 класі, аби їх вихованці відповідно до основних принципів Державного стандарту мали грунтовні, усвідомлені знання, уміли слухати й чути, тактовно вести діалог, відстоювати свою думку, бути толерантними й уважними один до одного у спілкуванні на мистецькі теми.
Людмила Григорівна ознайомила учасників зустрічі зі структурою її нового підручника «Мистецтво» для учнів 8 класу, календарно-тематичним плануванням до нього. Підкреслила, що уроки мистецтва – це не тільки традиційні за своєю формою. В основному це комбіновані уроки з елементами інтеграції та нетрадиційні уроки: уроки-проекти, уроки-вікторини, уроки-подорожі, уроки-екскурсії, уроки-дискусії тощо. Вона глибоко охарактеризувала кожний структурний компонент таких уроків. Звернула увагу на те, що серед основних видів діяльності учнів на уроках мистецьких дисциплін є: художньо-творче самовираження школяра; сприймання, інтерпретація та оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння відповідної мистецької термінології; творча та дослідницька діяльність. Головне завдання кожного вчителя – створити на уроці захоплюючу емоційно піднесену атмосферу, щоб був він справжнім уроком мистецтва з великої літери, надихав учнів на творчість і поза його межами – в особистісній і соціокультурній діяльності. Практичні і творчі форми роботи мають стати перевагою в роботі вчителя. Серед типів практичних завдань увагу слід приділити виконанню індивідуальних завдань – ліплення, малюнки, замальовки, розпис, нариси, конструювання, а також музичне сприймання, виконання пісень, інсценізація та відео перегляди, віртуальні подорожі тощо. Особливу увагу варто приділити навчанню мистецтву із використанням електронних видів навчання. Людмила Григорівна представила й електронний підручник, що є складовою сучасного підручника інтегрованого курсу і являє собою електронний освітній ресурс комплексного призначення.
Валерій Миколайович Бовсунівський у своєму виступі підкреслив, що особливістю навчальної програми мистецьких дисциплін є варіативність художнього змісту: кожен учитель може творчо ставитися до змісту, поурочного розподілу навчального художнього матеріалу. Він має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та виконання, орієнтуючись на навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні та інші види завдань для учнів, враховуючи програмні вимоги, мету уроку, дбаючи про цілісну драматургію уроку. У 8 класі, як і у попередні навчальні роки, пізнання мистецтва відбувається через сприймання, інтерпретацію і оцінювання художніх творів з акцентом на культурологічний контекст та творче самовираження учня.
Валерій Миколайович звернув увагу на те, що педагоги ЗНЗ нашого району предмету інтегрованого курсу «Мистецтво», автором якого є кандидат педагогічних наук, доцент кафедри відкритих освітніх систем та ІКТ Національної академії педагогічних наук України Л.Г.Кондратова, перші в Україні та області, завдячуючи цій творчій зустрічі, отримати з рук автора всі необхідні навчально-методичні матеріали для плідної роботи з дітьми.
Насамкінець творчої зустрічі заступник завідуючої РМЦ Костюк Катерина Миколаївна подякувала учасникам за роботу і запевнила поважних гостей, що вчителі предмету інтегрованого курсу «Мистецтво» загальноосвітніх навчальних закладів району докладуть усіх зусиль, аби не перетворити його в суто інформативний курс; не перевантажуватимуть учнів зайвою інформацію, а наповнять його завданнями художньо-практичного спрямування, виконанням учнями практичних завдань, зокрема пошукового (мистецькі проекти) та творчого (виконання живописних та графічних композицій, театралізацій тощо) характеру, запропонованих Людмилою Григорівною Кондратовою. А цитата видатного композитора ХХ століття Дмитра Шостаковича має стати підтвердженням повсякденної творчої праці кожного нашого педагога задля успіхів їх вихованців.
|