Виконання рішення колегії від 26.10.10 щодо роботи
педколективів Полиповицької,
Кленівської, Курчицькогутянської ЗОШ
з розвитку учнівського самоврядування та його роль у попередженні
негативних проявів в учнівському середовищі.
Школа покликана стати місцем для особистості учня
і учителя, де буде духовно збагачуватись кожен учасник навчально-виховного
процесу, де буде формуватись громадянська зрілість і особиста відповідальність
за свій вклад у національно-культурне
відродження України, у розбудову держави. На сучасному етапі розвитку
суспільства педагогічні колективи шкіл, розуміючи потребу докорінного
переосмислення виховної системи, насамперед виходять з таких позицій:
- визнання того, що школа – навчальний заклад,
покликаний відповідати потребам і умовам сучасного стану соціального
розвитку України;
- школа має бути конкурентоздатною й престижною, а
це можливо лише в режимі неперервного розвитку і творчого пошуку прогресивних
технологій, методик зростання професіоналізму на педагогічному та
управлінському рівні.
Виховну систему кожної школи можна умовно поділити
на такі напрямки:
- екологічне виховання;
- громадсько-патріотичне виховання;
- морально-етичне виховання;
- правове виховання;
- трудове виховання та профорієнтаційна робота;
- художньо-естетичне виховання;
- фізичне вдосконалення і виховна потреба здорового
способу життя;
- розумове виховання;
- пропаганда здорового способу життя.
Важливу роль у виховній системі кожної школи
відіграє учнівське самоврядування, яке допомагає готувати школярів не тільки
жити в суспільстві та державі, але й робити свій внесок у їх створення та
розвиток. Учнівське самоврядування на
сучасному етапі – це не тільки можливість школярам самостійно вибирати шляхи
розвитку, але й усвідомлення відповідальності за свої дії. Учнівське
самоврядування допомагає учням набути досвіду демократичних відносин та форми
його усвідомлення.
У Пилиповицькій
ЗОШ І-ІІІ ступенів учнівське самоврядування діє з 1998 року. Педагог-організатор
координує співпрацю різних міністерств, надає методичну і практичну допомогу,
працюючи у тісному контакті з адміністрацією школи, педколективом, класними
керівниками, з керівниками шкільних гуртків та гуртків позашкільних установ.
Основними напрямами своєї роботи учнівське самоврядування визначило ті питання
шкільного життя, що найбільше цікавлять учнів.
Кожен учень маючи доручення (постійні чи тимчасові), протягом свого
навчання проходить школу учнівського самоврядування. Керують шкільною громадою
президент та рада міністрів, до складу якої входять 15 учнів 5-11 класів. Рада
Міністрів має 8 міністерств: освіти, дисципліни і порядку, культури і
відпочинку, спорту та здорового способу життя, екології, захисту прав людини,
праці, прес-центр. Члени ради міністрів вдаються до різноманітних форм і
методів роботи: засідання, зустрічі за круглим столом «Що ми можемо?»,
рейди-перевірки, організація та проведення усіх загальношкільних лінійок,
різних свят, конкурсів, змагань, що сприяє активізації шкільного життя.
В школі працює волонтерський загін, який піклується про людей похилого
віку, які проживають у мікрорайоні школи, операції «Турбота», «Милосердя»,
«Ветеран живе поруч», «Солдатські вдови», акція «Серце до серця» - ось неповний
перелік справ.
Результативність діяльності учнівського самоврядування базується на таких
засадах:
- тактовне роз’яснення учням значення їхньої участі в управлінні
навчально-виховним процесом;
- широке використання педагогіки співпраці;
- гласність у роботі;
- індивідуальне та групове змагання, підбиття підсумків та нагородження
переможців;
- максимальний розвиток самодіяльності
учнів.
В школі створюють умови для того, щоб кожен учень міг висловити свій погляд
на вирішення тих чи інших завдань, умів відстояти власну позицію й організувати
реалізацію своєї ідеї.
Змінність виконавців дозволяє включити в активну діяльність багатьох учнів.
Для цього організатори домагаються щоб не тільки кожен учень знав свої
можливості, але й увесь колектив ( щоб доручення збігалися з можливостями
вихованців). Водночас змінність доручень дає можливість»спробувати» себе в
різних видах діяльності.
Реалізація названих засад сприяє створенню такої атмосфери в шкільному колективі, де учні відчувають себе його
господарями і де найкраще вирішуються завдання всебічного виховання особистості. Робота
побудована таким чином, щоб у колективі не було «зайвих», керуються девізом
«самі придумуємо, самі виконуємо і самі оцінюємо».
Превентивне виховання в учнівському самоврядуванні посідає одне з чільних
місць. Місячник боротьби з правопорушеннями, тренінги практичного психолога на
тему: «Агресія поруч з нами», «Я серед людей», «Спілкування з однолітками»,
години спілкування: «Закон і ми», «Наші
права та обов’язки» сприяють розумінню учнями необхідності підпорядковуватись
законам суспільства, законам співтовариства та законам колективу.
У Кленівській ЗОШ І-ІІ ступенів шкільне самоврядування
створено з метою активізації учнівського колективу, проведення дозвілля учнів
та допомоги вчителям по виконанню реформ загальноосвітньої школи. В школі
створена президентсько-парламентська рада старшокласників, в яку входить президент
школи, його заступник та шість членів ради по секторах: навчальний сектор, культмасовий
сектор, трудовий сектор, спортивний сектор, сектор шефської допомоги,
редколегія.
Складено плани роботи по кожному сектору, в яких прослідковується взаємодія
з планом виховної роботи школи. Кожен сектор визначив завдання у своїй
діяльності, якими є:
- забезпечення гармонійного всебічного розвитку дитини, підготовка її до
життя в існуючих соціальних умовах під девізом «Вчимося жити в мирі і злагоді»;
- ознайомлення учнів із традиціями доброчинності, як духовним набуттям
українського народу під девізом: «Немає вищої святині, ніж чисте сяйво доброти»;
- формування в учнів риси великої
людяності, милосердя, співчуття, здатності допомогти тим хто потребує допомоги.
Проведені інформаційно-профілактичні заходи по попередженню негативних проявів в учнівському колективі. Це бесіди на теми: «Про ВІЛ/СНІД: вкотре і
відверто», «Страшний супутник людства», «Курінню – ні!», усний журнал
«Наркотики, паління, алкоголь – три кроки у прірву». Приділяється значна увага формуванню у дітей
навичок здорового способу життя: різноманітні спортивні змагання за участю не
тільки дітей, а й вчителів і батьків.
Координує роботу учнівського самоврядування педагог-організатор Стецюк Таїса
Миколаївна, яка спільно з усіма педагогами намагається формувати в учнів почуття
відповідальності, свідомого ставлення до участі у розв'язанні важливих проблем
шкільного, а в подальшому і власного дорослого
життя.
У Курчицькогутянській ЗОШ І-ІІ
ступенів педагогічний колектив поставив перед собою завдання виховати особистість,
яка б:
- віддано любила свій народ, свою Батьківщину;
- з повагою ставилась до символів нашої держави;
- знала і вивчала історію України, традиції, звичаї наших народів;
- добре володіла основами наук;
- удосконалювала свою особистість, закріплювала позитивні якості, творила
добро заради добра і була безкорисливою;
- з любов’ю і повагою ставилась до батьків;
- оберігала природу, турбувалась про неї, збагачувала її.
Для досягнення даної мети педагог-організатор Юзвінська Тетяна Григорівна
використовує різні форми і прийоми роботи з учнівським колективом: анкетування,
бесіди за круглим столом, тести, диспути, традиційні народні і шкільні свята,
висновки робіт, ігри, конкурси, концерти та інше.
Плануючи роботу в школі в кожному
класі проводиться анкетування, де діти визначають теми і види виховних заходів.
Учнівське самоврядування в школі спрямоване на те, щоб налаштувати
учнівську молодь на корисні, шляхетні, добрі справи і спрямоване на виховання в учнів кращих рис
громадянина нашої держави, воно захищає їх права та інтереси на основі
виконання правил і законів школи та класу. Самоврядування має на меті усебічний
розвиток, самовдосконалення, самореалізацію учнів.
У школі створена шкільна президентська республіка, до якої входять
президент, секретар, віце-президент та парламентські комітети: Капітошки,
Веселка, Лілії, Розумники, Волошки, а також рада командирів класів. Щороку
проводяться вибори президента та представників до органів учнівського
самоврядування. Виборам передує клопітка робота: агітація, пропаганда. І
заключний етап –загальношкільні збори, на яких кандидати знайомлять учнів із
своїми передвиборними програмами, а учні на підтримку своїх кандидатів
виконують різноманітні цікаві музичні
номери та інсценівки.
Учнівський комітет відповідає за стан успішності, порядок і дисципліну,
чергування і чистоту, сумлінність і активність учнів у шкільних справах.
Безпосереднє практичне керівництво життям колективу учком здійснює за допомогою
комісій.
Отже, учнівське самоврядування різних
моделей організовано по школах, але основна діяльність учнів по
самоуправлінню носить більш формальний ніж практичний, реальний характер.
З цього випливають і негативні моменти, які притаманні не тільки даним
школам, але й основній масі шкіл району. Це:
- відсутність чіткої організації діяльності учнівського самоврядування з
обов’язковим виконанням намічених завдань, ґрунтовним аналізом перемог і невдач
у реалізації планів і задумів, а це приводить до «розхолодження» учнів, до
відчуття «необов’язковості»
«незначущості» виконуваного;
- схоластичний підхід до планування роботи комісій, груп, міністерств
учнівського самоуправління;
- недостатнє висвітлення діяльності шкільної організ0ації учнів за допомогою
стіннівок, шкільних газет, екранів повідомлень, тощо;
- малий авторитет учнівського самоврядування
у педагогічного колективу;
- не забезпечується ґрунтовний аналіз і розгляд питань учнівського
самоврядування на педагогічних радах, в узагальнюючих наказах адміністрації
шкіл.
За статистикою чимало правопорушень обумовлено незайнятістю підлітків
корисними справами та нераціональним використанням вільного часу. Типовий
ланцюг сучасних злочинів: нудьга-хуліганство-злочинність-організована
злочинність. Початок цього слід шукати в нудьзі, коли молода людина відчуває соціальну
приниженість, власну непотрібність, духовну пустоту. Ще К.Д. Ушинський писав
про те, що коли людина не знає, що їй робити в години дозвілля, у неї псується
голова, серце і моральність. Виникає комплекс меншовартості,який буквально
роз’їдає душу дитини і штовхає до спотвореної форми протесту-хуліганства, тощо.
Тому учнівське самоврядування дає можливість не лишатися осторонь шкільних
справ, залучатися до різноманітних заходів, випробовувати свої можливості,
шукати цікаве для себе, пропонувати свої ідеї, знаючи, що їх обов’язково
почують, допоможуть втілити, якщо вони цікаві. Заохотити до учнівського
самоврядування можна велику кількість дітей за рахунок створення особливої
атмосфери, психологічного комфорту забезпечення шляхів до самореалізації дітей
у найрізноманітніших галузях шкільної діяльності.
Таким чином різнопланове змістовне
цікаве само стверджувальне шкільне життя кожного учня є вагомим чинником
у попередженні негативних проявів поведінки.
Активна масова участь учнів у роботі гуртків і
секцій, постійний контроль за відвідуванням навчальних занять,
інформаційно-просвітницька діяльність адміністрації, педагогічного колективу,
учнівського самоврядування допомагає учням правильно оцінити власну
поведінку і вибрати активну життєву
позицію, спрямовану на самовдосконалення.
Рішення:
1. Директорам:
Пилиповицької ЗОШ І-ІІІ ст. (Масловському В.Р.), Кленівської ЗОШ І-ІІ
ст. (Ліневич Ц.П.), Курчицькогутянської ЗОШ І-ІІ ст. (Петренко В.В.) тримати на
контролі:
1.1. активізацію пошуку перспективних і
ефективних моделей самоврядування
1.2. аналіз діяльності учнівського
самоврядування
1.3. співпрацю учнів і педагогів.
2.
Заступнику директора з виховної роботи Пилиповицької ЗОШ І-ІІІ ст. (Дзюбі Е.В.),
педагогам-організаторам Кленівської ЗОШ І-ІІ ст..(Стецюк Т.М.) і
Курчицькогутянської ЗОШ І-ІІст. (Юзвінській Т.Г.):
2.1. Позитивно налаштовувати
учнів на функціонування самоуправлінської діяльності, свідомої особистої участі
школярів.
2.2. Учнівське самоврядування
повинне бути постійним, нормативно встановленим, чітко окресленим і
результативним.
2.3. Залучати до діяльності всіх
членів учнівського колективу, дотримуватися системності, мобільності,
демократичності.
2.4. Орієнтуватися в організації шкільного
самоврядування не на абстрактні вимоги, а на конкретних учнів та їх потреби
розвитку на певній віковій стадії.
3. Педагогічним колективам шкіл:
3.1.
Виховувати в учнівської молоді переконань у необхідності дотримання
законів, розуміння цінності кожної особистості та законослухняності,
необхідності дотримання прав і свобод, виховання моралі громадянської і
соціальної відповідальності, розвиток моральних почуттів і рис поведінки.
3.2. Прагнути виробити в учнів навички
і вміння збереження і зміцнення власного здоров’я, вироблення імунітету до
негативного впливу соціального середовища.
3.3 Активно залучати учнів до різноманітної і змістовної спільної
діяльності, спрямовуючи таку діяльність на об’єднання та згуртування учнів у дружній і працездатний колектив.
|