Уроки біології — живе джерело, з якого діти черпають знання, мудрість, бо людина є невід'ємною частиною живої природи, а природа — це все: дім, у якому ми живемо, наше з вами життя й ми самі.
У ході використання активних форм навчання вчитель повинен створити атмосферу відвертості й доброзичливості, в якій кожен учень повинен проявити самостійність, не боячись ставити будь-яке питання. Одним із різновидів активного навчання є інтерактивне навчання,
використання інформаційно – комунікативних технологій на уроках. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити
процес навчання мобільним, строго диференційованим та індивідуальним.
До активних форм і методів викладання
належать ті, що активізують пізнавальну діяльність на уроках, спонукають кожного учня до продуктивної праці, пробуджують інтерес до вивчення предмета. Вони запалюють вогонь творчості, виховують наполегливість, почуття
впевненості, віри у свої сили, пробуджують бажання вчитися, віру в успіх, які окриляють дитину та спонукають до активної діяльності.
21 березня 2012 року, згідно річного плану роботи відділу
освіти, на базі Івашківської ЗОШ І-ІІ
ступенів відбулося засідання творчої групи вчителів природничого циклу за темою: «Використання інформаційно-комунікативних технологій в навчально-виховному
процесі». У
засіданні взяли участь: методист районного методичного центру Н.К. Дем’янчук та 13 вчителів біології, хімії та географії району.
Учасників заняття радо зустріли учні
Івашківської ЗОШ І – ІІ ступенів.
Що то є за днина, що то є за свято,
Що сюди зібралось гостей так багато?
Знаю, що за днина і всім варто знати,
То зібрались вчителі природничих наук району,
Щоб дізнатись чого та як тут навчати.
Директор школи Ковальчук Галина Іванівна провела екскурсію по школі.
Педагогів приємно вразило оформлення класів, їх родинний затишок та теплота . Засідання творчої групи розпочалось церемонією чаювання, під час якої
учасники насолодились приємним зеленим чаєм та переглядом мультимедійного проекту «Чайна церемонія» під чаруючі звуки
весняних мелодій, що характеризують
пробудження природи і націлюють
на активну та творчу співпрацю.
Вже традиційним стало знайомити гостей школи із представленням електронної
презентації «Вас вітає Івашківська ЗОШ І-ІІ ступенів» . В своїй розповіді
Галина Іванівна перегортала сторінки із життя школи із різними її проявами:
святами та буднями, нагородами, учасниками конкурсів та змагань, маленькими
зірочками школи.
Свій виступ «Використання інформаційно – комунікативних
технологій під час навчально – виховного процесу » розпочала із презентації
багаторічного досвіду роботи над проблемною темою, власними напрацюваннями.
Досвід організації навчально - виховного процесу в Івашківській
ЗОШ І – ІІ ступенів свідчить, що чим
ширше застосовуються комп'ютери у процесі вивчення різних предметів ( у тому
числі й біології) та чим раніше учні починають працювати з комп'ютером, тим
ефективніші результати навчання. Наш мозок схожий на комп’ютер, а ми - його користувачі. Щоб комп’ютер
працював, його потрібно ввімкнути. Саме під девізом: «Ввімкни мозок кожного
учня» працює вчитель біології Ковальчук Галина Іванівна.
Адже використання ІКТ - це здатність до взаємодії, діалогу. Мета такого навчання — створити комфортні умови, за яких кожен учень відчуває
свою успішність, інтелектуальну спроможність. Навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання, де й учень
і вчитель є рівноправними,
рівнозначними суб'єктами навчання.
Комп'ютер сприяє не тільки розвитку самостійності,
творчих здібностей учнів, а й дозволяє змінити саму технологію надання освітніх
послуг, зробити урок більш наочним і цікавим. Комп'ютер забезпечує
інтенсифікацію діяльності вчителя і учнів на уроці, сприяє здійсненню
диференціації та індивідуалізації навчання, розвитку спеціальної або загальної
обдарованості, формуванню політехнічних знань, посилює міжпредметні зв'язки.
Учитель, демонструючи шлях
дослідження проблемної теми над якою працює, розкривала її розв’язання від
початку до кінця, вказуючи на переваги та недоліки, максимально використовуючи
можливості ІКТ на всіх етапах заняття.
Саме тому, щоб не бути лише
пасивними спостерігачами, Галина Іванівна запропонувала учасникам заняття перевтілитись в школярів та
розв’язувати ті завдання, які вирішують учні в своїй творчій лабораторії щоразу
на уроці біології. Прикладами таких завдань було розгадування загадок,
кросвордів, анаграм з елементами ігор: «третій зайвий», «знайди помилку»,
«виключи зайве слово». Вдалим поєднання виконаних завдань було використання міжпредметних
зв’язків біології з математикою, мовою та географією.
Логічним завершення роботи засідання
творчої групи було проведення психологічного тренінгу на визначення рівня креативності
педагогів за допомогою малюнкового тесту П.Торренса, який вимагав проявів уяви
та фантазії. Учасники тренінгу намагались придумати щось нове й незвичайне, що
характеризує кожного творчого вчителя. Слід зазначити, що за результатами
тренінгу загальний рівень учасників творчої групи свідчить про високий рівень
креативності, саме цей потенціал і реалізують наші колеги щодня, щогодини на
кожному уроці.
Ознайомившись з досвідом роботи Галини Іванівни ми переконались в істині твердження, що урок біології не має права
бути нудним, він покликаний будити думку, розум, почуття, спонукати до
роздумів, творчості, викликати жагу до знань, формувати компетенції, яких
потребує життя і сьогодення.
Тепла зустріч залишила не лише приємні спогади у кожного з присутніх, але є
джерелом професійних педагогічних надбань
видатних педагогів, які є взірцем для сучасних спеціалістів, що працюють
на педагогічній ниві.
|