Використання можливостей кабінету географії для кращого сприяння навчального матеріалу – таким було завдання чергового заняття школи ППД в Орепівській ЗОШ І-ІІІ ступенів. Зібралося 10 вчителів з різних шкіл району. Акумулятором ідеї стала методист РМЦ Н.К.Дем’янчук. Завідує кабінетом географії в Орепах керівник методоб’єднання, завуч школи П.О.Дорошкевич. Перше, що кинулося в очі – таблиця «Рейтингова система оцінювання знань з географії», де враховано всі вимоги і досягнення кожного учня з теорії, практичних робіт, контурних карт, зошитів тощо.
На великих магнітних дошках карти: Новоград-Волинського району, Житомирської області, України. На окремих стендах – різноманітні знаки на магнітній основі, якими вміло користуються учні.
Оновлені колекції гірських порід та мінералів перевищують вже 300 екземплярів. Не закриті в коробках, а виставлені для постійного користування. Естетично і зручно: в шафах кожен зразок на фоні овального дзеркальця, на широких підвіконнях – крупні екземпляри. Все підписано, приведено в систему. На окремій дошці – карти с.Орепи і навколишніх полів, географічна та історична довідки про село, розшифровки мікротопонімів тощо.
В класі е куточок метеомайданчика: барометр, гігрометр, звичайний та психрометричний термометри. Гілка дерева – це народний спосіб визначення змін атмосферного тиску та вологості повітря. На магнітній дошці «Стан погоди в с.Орепах» перш за все точні координати Ореп:
Чергова учениця, шестикласниця Настя Туча дивиться на прилади і виставляє магнітними знаками показники температури, атмосферного тиску, вологості, напрямку вітру, хмарності, опадів на 9.02.2011р. Перед основною робочою дошкою на підлозі намальовано кольоровий компас двохметрового діаметру.
В кабінеті є комп’ютер і телевізор, подарований районним відділом освіти за успіхи в туристських змаганнях. Все це активно використовується на уроках. А тепер, власне, про урок. І не один, а чотири. В 6,7,8 і 9 класах. Правда фрагментарно, по 20 хвилин.
Для досвідчених вчителів географії, членів районної школи ППД, вже не так важливо спостереження й аналіз окремого уроку згідно календарного плану, а відпрацювання окремих елементів, що й продемонстрував П.О.Дорошкевич. Так, фрагмент уроку в 6 класі показав, як вміло учні працюють з геохронологічною таблицею історії розвитку Землі. Добре, що весь міжвіконний простір зайнятий кольоровим зображенням цієї таблиці, а основні дані вміщено на самих віконних шибах. Враховуючи, що геохронологію вчать не лише в 6, а й у 7 та 8 класах, можні сподіватися, що докембрій, палеозой, мезозой та кайнозой орепівські учні засвоять добре.
На цьому ж уроці шестикласники на комп’ютері подивились фрагмент фільму про походження людини, теорію еволюції.
Семикласники цього дня відпрацювали вміння роботи за «німою» картою. Петро Олексійович власноручно накреслив такі карти всіх матеріалів. Потрібно було за 2 хвилини назвати країни Африки, Азії зі столицями, або ж країни Європи з кількістю населення. На 2 хвилини черговий учень виставляє пісочний годинник, а учень-асистент підраховує кількість назв. У 8 класі відразу кілька учнів отримали завдання на уроці.
Хлопці на магнітній карті України знаками-стрілочками будували межі природних зон України. А пізніше розповідали про особливості кожної зони. Дівчата отримали випереджуюче завдання по географії свого села. Виявляється, що крім українців тут колись жили німці та євреї. Восьмикласниці гарно знають мікротопоніми своєї місцевості, вміють показувати на карті за заданим азимутом. Учениці розповідають про знаменитих людей свого села. Два герої Радянського Союзу, депутат Верховної Ради України, вчені, аграрії.
Пізніше директор школи М.Д.Петрук провів для учасників семінару екскурсію в шкільному музеї, де гості могли більш детально ознайомитися життєписом цих людей. В кінці уроку восьмикласник продемонстрував свої знання з геології. Хлопець обирає з настінної колекції заданий йому зразок і пояснює походження, властивості і використання цього мінералу чи гірської породи.
На уроці в 9 класі учні позначали умовними знаками на магнітній дошці-карті України родовища корисних копалин, зокрема нафти і газу. Цікавими були вправи – спиною до карти називати з якими областями межує та чи інша область України.
На уроках П.О.Дорошкевич максимально враховує вікову психологію своїх вихованців, застосовує ігри, вправи на швидкість знаходження на карті певного об’єкта. Кожен може проявити себе з кращого боку і побачити свої результати в рейтинговій таблиці оцінювання знань.
У подружжя географів Дорошкевичів старший син Сергій також географ. Нині Сергій Петрович Дорошкевич молодший науковий співробітник інституту географії при Академіє наук України. Разом з батьком підготували до друку географічний нарис «Природа Новоград-Волинського району».
Сподіваємося, що за сприяння Новоград-Волинської райдержадміністрації та відділу освіти даний нарис отримають всі школи району. О.Г.Макашова, вчитель географії Чижівської ЗОШ І-ІІІ ст. В.Л.Рибак, вчитель географії Киківської ЗОШ І-ІІІ ст., керівник районної школи ППД вчителів географії.
|